//
cititi...
Media tradiţionale

Recurs la Geneza presei scrise

Sursa: fotolibra.com

De când se tot zvonește că presă tiparită moare cu demonstrații matematice nerezolvate și inadaptare tehnologică.

În prezent tonetele de ziare sunt încă ghiftuite de ziare locale și nationale cu toate că numărul de publicații a scăzut. Oamenii mai citesc știrile de pe foaia de ziar fie că sunt în tramvai, fie că stau acasă tolăniți pe fotoliu pentru că ele (ziarele) au rolul de a menține populația informată, de a-i ajuta să își selecteze știrile care îi interesează mai mult, de a le îmbogăți cunoștințele generale și de a le influența părerile. Jurnalistul a rămas un om cu credibilitate în fața oamenilor nu un delicvent care calcă plin de noroi pe online aruncând vorbe din argou.

Criza economică se simte cu ochiul liber fără a fi nevoie să ne uităm pe statisticile publice puse de către BRAT (Biroul Român de Audit al Tirajelor) . Această criză o regăsim în interiorul redacțiilor prin micșorarea lor, oamenii au trebuit să își (re)printeze CV-ul adăugând că au lucrat timp de 10 ani la “Ziarul de Iași”, “Jurnalul National” ș.a.  Ziarele de altădată considerate quality așteaptă  de  la distribuitorii de publicitate precum un câine vagabond un os de  la un oarecare om. Au rămas doar tehnicile media principale de supraviețuire.

Dușmanul nu e lumea web 2.0, e doar o formulă updatata a unui canal de comunicare. Presa online e o altfel de presă.

Este criza de vină sau tehnologia?

Dacă am fi în vremurile “bune” , presa tiparită nu ar fi scăzut așa de mult din cauza online-ului. Unele ziare precum “Gândul”, “Ziua” sau “Gardianul ” au trecut pe online și au închis varianta print din cauza banilor (audiența scăzând dramatic) nu pentru a îmbrățisa noul tip de presă. Banii au fost și continuă să fie sursa principală de profit.

Presa scrisă are nevoie de fonduri mari de investiții pentru a urca pe graficul mass mediei dar acest lucru nu înseamnă înmormantarea ei. Se menține cu demnitate și cu un public fidel, din păcate,  nu avem siguranța zilei de mâine.

În al doilea rând, presa print presupune mai mult efort intelectual și fizic. Ziarele care au trecut de la print la online încearcă din răsputeri să își mențină aceeași formulă editorială ( exemplu: gândul.info) însă unele lucruri nu pot fi la fel ca în cazul print (surse, comentarii, rețele de socializare). Nu putem vorbi despre moartea presei din cauza online-ului pentru ca jurnalismul  online nu a ajuns la standarde  mărețe și nu a depășit profitul platformelor Google sau Yahoo.

 “La început a fost cuvântul”

Presa print nu reprezintă un simplu canal de comunicare, ea face parte din trecutul nostru, a crescut o dată cu noi, a strigat după libertate și a căpătat dreptul la libera exprimare lăsând în urmă gustul amărui dintr-o perioadă cenzurată cu aromă de comunism.

Ne informează, ne previne în anumite situații, ne ajută( exemplu: campaniile care au ajutat persoane) pentru ca „uneori, poveştile de viaţă şi explicaţiile pentru ceea ce ni se-ntâmplă au nevoie de trei file pentru a fi consistente. Avem nevoie în continuare de nuanţe, de verificări, de subiecte aparent plicticoase, de texte lungi, care sunt dobândite cu documentare de două săptămâni.” (Cătălin Tolontan, adevărul. ro)

Ce se întâmpla dacă ea nu exista? Nu putem decât să presupunem.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: