//
cititi...
Relaţii publice online

Relatiile publice. Arta sau stiinta?

Se spune ca primul PRist a fost Ioan Botezatorul, fiind purtatorul de cuvant al lui Isus, cel putin asa se lauda specialistii din acest domeniu, mandrii de indispensabilitatea lor. Vrem sau nu sa recunoastem, dar relatiile publice au devenit o certitudine, o conditie sine qua non a relatiilor sociale, economice, politice, culturale.

Se cunosc sute de definitii ale sintagmei relatii publice, unele mai complexe decat altele, dar adevarul este ca, dupa mai bine de un secol de cand exista ca profesie, afacere si proces, controversele si confuziile despre ce inseamna si cu ce se ocupa sunt mai accentuate ca niciodata.

Poate cea mai mare neintelegere se refera la faptul ca relatiile publice se confunda cu informarea publica (publicity), in sensul ca specialistii in relatii publice sunt agenti de presa si ca singura lor ratiune este cea de a capta atentia mass media. Potrivit consultantului de marketing Joe Marconi, „umbrela” relatiilor publice acopera o varietate de domenii si functii:” comunicarea, relatiile cu comunitatea, cu clientii, cu angajatii, cu actionarii,  cu grupurile de consumatori, relatiile industriale, internationale, cu investitorii, managementul problemelor, relatiile cu mass media, activitatea agentului de presa, promotiile, scrierea unor discursuri si relatiile cu vizitatorii” si lista mai continua.

Asociatia Internationala de Relatii Publice lanseaza o definitie mai rafinata:” arta si stiinta de a analiza tendinte, a prevedea efecte, a sfatui in consecinta conducerea structurii organizationale si a aplica propriile programe de actiune, care sa serveasca atat interesului institutiei cat si publicului”.

In tot acest vartej de cuvinte si concepte, o idee apare constant, si anume, importanta imaginii, indiferent ca ne referim la o institutie, companie publica sau privata, organizatie, personalitate sau vedeta. Este interesant impactul pe care l-a dobandit aceasta caracteristica , mai ales in zilele noastre cand informatiile circula cu asa o viteza.

Realitatea cotidiana ne –a demonstrat ca imaginea a devenit o valoare de patrimoniu , este esentiala in consolidare credibilitatii. Imaginea influenteaza deciziile unui individ, dar si ale unei colectivitatii. Cu alte cuvinte, conceptul de „imagine „ adevenit un bun, o avere care se castiga numai cu ajutorul unor bune relatii publice, bineinteles.Sunt situaţii când imaginea unei organizatii, este mai valoroasa decat intreg patrimoniul firmei respective.

Dezvoltarea fulminanta a Internetului a schimbat parametrii in care specialistii in PR isi desfasurau activitatea, obligandu-i sa fie cu un pas inaintea tuturor in adaptarea la noile tehnologii care s-au mulat perfect pe specificul acestei activitatii. Astfel a aparut PR online care a usurat semnificativ munca celor din bransa. Dar despre acest lucru vom vorbi in curand.

Bibliografie:

Joe Marconi, Ghid practic de relatii publice, Polirom, 2007

Adela Rogojinaru, Relatii publice si publicitate, Tritonic, 2006

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: