//
cititi...
Media tradiţionale

Cata incredere se (mai) poate avea in media traditionale?

          Exista aproximativ 7 miliarde de oameni in intreg Universul, prin urmare, circa 7 miliarde de caractere. Fiecare dintre acestea, la un moment dat, in viata sa, a simtit nevoia sa stie, sa stie mai mult, mai mult decat celalalt, mai mult decat chiar se astepta sau simtea nevoia. Insa, treptat, odata cu avansarea in timp, a inceput sa se puna problema adevarului si a gradului de incredere pe care sursa care furnizeaza informatia o are sau, cel putin, ar trebui sa o aiba. Din acest motiv, copilul isi intreaba parintele “De ce?”, adolescentul cere explicatii parintilor cand afla ca nu e lasat sa faca ceea ce si-ar dori, sotul isi repede sotia prin intrebari presante dupa ce afla ca l-a inselat iar batranul bolnav Il acuza pe Dumnezeu prin intrebari retorice.

         In acelasi mod sunt “judecate” media traditionale, una din principalele modalitati de a fi la curent cu ceea ce vrem (sau nu) sa stim. Acest tip de media a devenit o “validare a zvonurilor”, o confirmare a unei fraze auzite intamplator, pentru ca e clar: ce nu se vede la televizor, nu se aude la radio sau nu se poate citi in ziar, e irelevant, ba chiar fals. Da, oamenii cred in informatiile oferite de media traditionale mai mult decat in informatia digitala. De ce? Pentru ca ce e vechi e intotdeauna mai bun, mai calitativ. Insa chiar e cazul sa acordam atata incredere acestui tip de media? In fond, stie vreunul dintre noi cine se ascunde cu adevarat in spatele informatiei oferite sau cine, ce urmareste, prin etalarea unei simple stiri? Raspunsul e, de departe, nu. Nu exista o analiza minutioasa a celor care isi spun “jurnalisti”. Publicului i se ofera; iar el accepta, nevociferand, necontestand, neluand in seama lipsa de gandire critica si decenta. Increderea pe care publicul o acorda unui anumit post TV,  a unuia radio, sau unui anumit ziar ramane intacta, atat timp cat informatiile oferite de catre respectiva parte media se pliaza pe gusturile respectivului tip de public.

         Asemanator stau lucrurile si in US, spre exemplu. Potrivit agentiilor de publicitate din US, 34% dintre acestea au afirmat ca spatiul digital este principalul mediu de comunicare, insa 35% sunt de parere ca televiziunea locala “detine” acest loc. Prin urmare, media traditionale acapareaza majoritatea publicului, din orice parte a lumii ar fi.

         Criza economica este un factor care face, totusi, diferenta intre cei fideli trusturilor alese si cei, sa le spunem, “realisti”: conform studiului Initiative, doar 20% dintre consumatori mai au incredere in media traditionale, pe langa 43% care au incredere in mediul online, 48% care iau in considerare opiniile specialistilor si 76% care au incredere doar in cei apropiati.

          Increderea se castiga, iar daca partile mediei traditionale au reusit sa castige increderea publicului tinta pe care il au in prezent si sa o si pastreze, inseamna ca informatia pe care acestea o transmit, au (avut) efectul scontat. Totusi, sa nu bagam mana in foc pentru media traditionale, cu certitudine; in caz de arsuri, tot noi vom suferi pagubele.

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: