//
cititi...
Media tradiţionale

Jurnalism cu furculița

Publicațiile ce numără, zilnic, peste 1 milion de afișări

 

 Zilnic, unele publicații românești “fură” de la vizitatori, zeci de afișări (numărul de articole accesate de vizitatori). În decursul unei zile, 296.050 de clienți unici, printr-un total de 401.521 de vizite, au realizat 1.604.153 de afișări. Datele reflectă traficul înregistrat de ziarul Libertatea, în ziua de 9 noiembrie, a.c., și nu prezintă un vârf al studiilor de audiență. Conform informațiilor preluate de pe site-ul Sati.ro (studiul de audiență și trafic internet), printre publicațiile cu peste un 1 milion de accesări, pe zi, se regăsesc tabloidele (Cancan, Click, Libertatea) și site-urile Sport.ro și GSP.

Adevărul.ro este excepția de la regulă, fiind singura publicație generalistă ce are peste 1 milion de afișări (1.048.461 – 7 noiembrie). Alte ziare generaliste, precum Jurnalul Național sau România Liberă, oscilează, zilnic, în intervalul 100.000 – 400.000 de afișări. Gândul.info (Mediafax Group), publicație care a făcut pasul la spațiul digital, în luna aprilie, a.c., a înregistrat în luna octombrie, 17.474.391 de afișări (numărul de articole accesate de vizitatori) cu 37 milioane mai puțin decât cel bine cotat tabloid, Libertatea. Totuși, la numărul de clienți unici, situația este aproape egală (2.259.490 – Libertatea, 2.118.880 – Gândul.info). Aceste cifre demonstrează că cititorii ziarului Libertatea au accesat site-ul mai des, și au petrecut mai mult timp, vizualizând conținutul acestuia.

 Cu 54.605.546 de afișări în luna octombrie, Libertatea (Ringier Romania) este tabloidul cel mai râvnit în mediul online. El este urmat de Cancan – 42.895.437  (Cancan Media) și de Click – 31.620.388 (Adevărul Holding).

Implozia ziarelor quality

            Tabloidul Click depășește Adevărul, atât pe print (vânzări) cât și în versiunea online (afișări).  În luna iunie a anului curent, vânzările ziarului Adevărul se ridicau la 37.632 de exemplare. În aceeași lună, vânzările totale ale publicației Click numărau 175.695 de ziare. Acum, odată cu dispariția ADS, prăpastia se adâncește și mai mult.

Succesul publicațiilor tabloide în România nu are margini. El se datorează unor factori precum – prețul mic, usurința în citire, amuzamentul, nuditatea, zvonuri sau bârfe din “cercurile cele mai înalte”. Ziarele de tip tabloid au explodat în România, la începutul anilor 2000, și au rezistat pe piața media românească, asemănător nudității în filmele artistice, la începutul anilor ‘70. Atunci, îndeosebi americanii, italienii și francezii aduceau în prim plan producții cu scene explicite, nemaîntâlnite pe marele ecran. Acest gen de film era privit îndoielnic, însă avea valoarea în fața producătorilor, pentru că la asemenea filme se strângea un public numeros, care genera încasări consistente. Marele actor american, Jack Nicholson a fost unul dintre promotorii peliculei “Deep Throat” (1972).

 A răsfoi, astăzi, un tabloid fără “scene” explicite, alăturate textului cu puține cuvinte, ar stârni priviri indoielnice asupra “calității” ziarului sau chiar proteste. “ Vrem taboidele înapoi!”; “Ne-am săturat de atâtea documentare!!”

Tabloid, căutăm titlist cu experiență

 Un fapt de neclintit în studiile de audiență. Tabloidele au cei mai buni titliști, asta în cazul în care titlurile nu sunt date de însăși vedetele ce acoperă, paginile ziarelor. Să spunem, însă, că titliști există, și nu degeaba. Având un rol important în redacție (reflectarea textului printr-o înșiruire de câteva cuvinte), ce rost are să adaugi un titlu care nu va prezenta interes, nici cât legenda subordonată unei fotografii?

Titlurile pe care încerc să le aduc în discuție sunt cele “înșelătoare”, create din dragoste pentru afișări. Ele nu aduc nimic senzațional sau paranormal cititorului. Titlistul descrie în câteva cuvinte un fenomen, caz de care nimeni nu a mai auzit, văzut, și se așază relaxat, în fotoliu.

 Într-un număr recent din “simpăticuțul” Click, întâlnim un exemplu de titlu înșelător: “O călugăriță a devenit Miss World 2011”. Un astfel de caz transpus, în câteva semne, nu prea poate fi trecut cu vederea. Când aruncăm privirile asupra textului, surpriză. În articol întâlnim, de fapt, următorul pasaj “tânăra de 22 de ani, care în tinerețe a vrut să devină calugărită…” Stop. Să devină sau a devenit? Două lucruri diferite și totuși folosite împreună, în aceeași structură. Astfel de abordări se întâlnesc frecvent, în presa tabloidă, pentru a atrage interesul cititorului, mai ales în mediul online, unde afișările aduc venituri. Interesant și amuzant este faptul că alte site-uri românești, care au preluat știrea internațională, aveau titluri diferite: “și-a dorit să devină calugăriță; intenționa să devină; a vrut să devină”. Cancan nu s-a abătut prea mult de la subiect și a păstrat același titlu inspirat, ales de concurentul Click.

Un interlocutor invizibil

 În mod normal, genurile și speciile întâlnite în publicații cu orientari distincte ar trebui să fie diferite si în privința conținutului editorial. Pentru respectarea proiectului editorial – tabloidele nu numai informează, ci devin și formatoare de opinie, prin redactarea unuia, cel mult două, trei editoriale pe număr. Bineînțeles, editorialele nu părăsesc granița celor 5S (sex, senzațional, scandalos, slinos, siropos). Interviul, deși este o specie jurnalistică onorabilă, îl întâlnim trunchiat în interiorul tabloidelor, totul, pentru a lăsa un număr nu prea mare de semne în pagină. Diferit de interviul realizat de o publicație serioasă, interviul făcut de reporterii unui tabloid vine cu scopul precis de a scoate o serie de știri “tari”. Un exemplu ce merită amintit, pentru ilustrarea întrebărilor iscusite, formulate în interiorul unui tabloid, este un articol apărut în ziarul Cancan, în luna septembrie a acestui an. Reporterii Cancan au realizat un sondaj despre semnificația:“french kiss” și “french fries”, în rândul clientelor fidele.

             Printre altele, au întrebat-o și pe Andreea Tonciu, ce părere are, stiind că, în trecut, ea a mai comis gafe, la astfel de întrebări. “Normal că îmi place french kiss. Când eram mică practicam french kiss foarte des. De french fries nu ştiu, nu am practicat. Mie îmi place sexul românesc”. Răspunsul nu are nevoie de prea multe explicații. Din el, realizăm cu ușurință că nu reporterii au greșit, adresând o întrebare direct pe rană, ci vedetele care s-au încumetat să raspundă la ea. Pentru tabloide, gafele aduc audiență și nu răspunsurile oferite cadou înainte de interviu. Prin astfel de trucuri, tabloidele vor continua să aibă cel mai mare tiraj în România. Rețeta lor e scrisă. Mai rămâne să fie preparată, zilnic, în redacție.

                                                                                                                   Andrei GORGOS

 Surse:

 www.sati.ro

 www.brat.ro

 www.click.ro

 www.cancan.ro

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: