//
cititi...
Media tradiţionale

Reporter de teren vs. Reporter virtual

 

O nouă comparație între cum era „atunci” și cum este „acum” în mass media, ar plictisi. Dar nu mă pot abține să nu fac o scurtă trecere în revistă a fenomenului de migrare de la „munca de teren” așa cum poate am prins-o și noi, la cel de „inspirare de pe platformele online”. Generația veche sigur își amintește că pentru o știre trebuia să scotocească dosare, să fie incomodă, să pună multe întrebări, să scoată trei surse chiar și din gaură de șarpe. Noi nu prea avem astfel de amintiri. Pentru simplul motiv că tot ce ne desparte de o  știre este la un clik distanță. Sau, mai simplu, la o apăsare a butonului verde de pe telefon.

Generația de la butoane

Am devenit atît de lenești încît stăm cu laptopul pe brațe și ceașca de cafea aproape și nu facem decît să îl punem la treabă pe bunul Google. Sîntem știriști, adică. Procesul a devenit atît de simplu încît îl poate face oricine: auzim – căutăm – sunăm (sau trimitem mail) – tehnoredactăm – trimitem – publicăm. Sigur că nu ne vor îngheța niciodată mîinile dacă stăm în fața monitorului, pe cînd dacă ne-am face munca așa cum trebuie, ar trebui să ne înarmăm cu mănuși groase iarna. A fi „reporter de teren” se va transforma încet-încet într-o sintagmă expirată care nu va avea sens. Cristina Șișcanu, reporter care se învîrte pe la Antena 1, spune că o „menţine în formă munca pe teren. Odată, pentru un singur material, am mers zece km pe jos” – măcar din motivul acesta să ducem mai departe tradiție. Și Nadia Cîmpean, reporter la același post de televiziune este convinsă că „nu ai nici un sfert din satisfacțiile pe care ți le oferă această profesie dacă stai la birou să completezi niște hîrtii sau pur și simplu să redactezi o știre, deși, desigur, e mult mai simplu așa”.

Comoditatea aceasta este și unul dintre motivele pentru care presa își pierde credibilitatea în fața publicului. E mai ușor să copiem un comunicat de presă sau un articol de pe Mediafax decît să verificăm chiar noi informațiile. Principiul celor trei surse s-a șters din conștiința „reporterilor virtuali”.

Sigur că în lipsa de interes pentru munca de teren a reporterilor intră și rațiuni financiare. Spre exemplu, un reporter de provincie pentru Realitatea TV cîștigă în jur de 1500 de lei, pe cînd un corector de text în București ia aproape aceeași sumă (sursa:  carieremedia.ro). Deloc motivant, mai ales dacă ți-ai ales prost meseria și nu o faci din plăcere.

Advertisements

About Cristina Babii

Words are my super-power, writing them down can save the world. Just kidding.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: