//
cititi...
Relaţii publice online

Stabilirea unui plan de PR online

În momentul în care am decis că vrem să ne lansăm pe Internet, pentru a practica o comunicare mai eficientă, sau cel puțin mai complexă cu publicurile noastre, trebuie să ne dăm seama că această trecere de la un mod de comunicare la altul presupune și o serie de schimbări la mai multe nivele. Pe lângă toate elementele tehnologice propriu-zise, implicit schimbarea suportului de transmitere a mesajului, există diferențe substanțiale începând cu elaborarea unui plan de PR online.

Deși în esență pașii parcurși s-ar putea să fie cam aceeași, particularitățile ce țin de fiecare dintre ei sunt importante.

  1. Background – va cuprinde analiza mărcii pe piață, analiza competiției. Acest prim pas este important pentru a ne oferi o imagine de ansamblu atât asupra mesajelor pe care le transmite concurența cât și asupra modului general de funcționare a relațiilor publice pe internet. În spațiul virtual ajungi foarte repede să ai pe lângă concurenții locali și pe cei naționali sau poate chiar internaționali. De aceea trebuie să stabilești din start cum vei putea crea un mesaj coerent pentru toată lumea și puternic în față oricăror potențiali concurenți.
  2. Delimitarea publicului țintă. Pentru cineva care activează pe piața reală de ceva timp, acest element ar putea fi considerat ca fiind cel mai simplu. Însă aici apare de cele mai multe ori problema. Publicul țintă pe care îl are o instituție în mediul real diferă de publicul țintă de pe online. Aceeași situație se aplică și pentru potențialii clienți pe care îi vizăm atunci când transmitem un mesaj la un anumit post de radio în raport cu cei ”țintiți” printr-un filmuleț postat pe youtube, chiar dacă ambele transmit aceeași informație. Există mai multe criterii de care e bine să ţinem cont: ce comportament de consum au, ce atitudine au faţă de compania-client, ce stil de viaţă au etc.
  3. Obiective de comunicare. Formularea obiectivelor de comunicare vine în mod firesc în urma stabilirii celor 2 categorii de publicuri (publicul țintă și potențialul public). Evident că vom avea drept obiective pe acele care derivă din dorința de a-i informa pe cei cu care voi intra în contact direct despre evoluția noastră, indiferent dacă sunt organizație sau leader de opinie. Voi ține cont însă și de a atrage noi publicuri, de a facilita și optimiza comunicare cu toți cei vizați și de a ține  cont de reacția lor.
  4. Mesaj. Formularea mesajului, după cum am mai menționat, va ține cont de suportul pe care transmit informația, de persoanele cărora mă adresez și de respectarea principiilor tradiționale. Astfel voi crea mesaje clare, adevărate și complexe, în dependență de  ocazie și de modul de transmitere (blog, newsletters, banere, comunicate de presă, video, concurs etc)
  5. Buget. Chiar dacă ne referim, de cele mai multe ori, la costuri substanțial reduse față de cele ale unui plan de relații publice offline, de bani avem oricum nevoie. De aceea e important să se facă un buget pentru începerea unei activități de PR, care să poată să fie ulterior revăzut și poate chiar modificat, în dependeță de rezultatele comunicării.
  6. Strategie. Această etapă va fi, probabil, cea mai migăloasă, având în vedere că în crearea strategiei va trebui să ținem cont de toate aspectele anterioare. Indiferent că avem un public țintă retrâns și foarte specializat, că bugetul nostru este extrem de limitat, că suntem o companie locală, cu o singură filială, strategia trebuie să fie cea mai potrivită pentru nevoile noastre și pentru nevoile lor (ale publicurilor). Aici intervine partea de inventivitate și adaptabilitate la orice fel de condiții.
  7. Implementare. În această etapă vom avea grijă ca cele prevăzute în srategie să fie aplicate în mod corect. De fapt, dacă nu intervin factori pe care nu i-am luat în calcul anterior (iar în mod normal, dacă am o strategie bună, nu trebuie să apară elemente de surpriză) în acest moment vom fi în calitate de observatori activi ai unui proces de acțiune și reacțiune.
  8. Evaluare. Un element foarte important în acest proces va fi evaluarea, pe care o vom face din prima clipă a declanșării activităților de ePR. Vom cuantifica nu doar beneficiile materiale pe care le vom obține, ci vom ține cont de toată gama de consecințe pe care le vor produce aceste acțiuni. Toate vor fi raportate la obiectivele stabilite în faza incipientă.
Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: