//
cititi...
Media tradiţionale

Importanta gatekeeping-ului

Unii pot crede ca jurnalismul se afla pe cale de disparitie si la orizont figureaza exclusiv online-ul. Mihai Coman isi punea la un moment dat problema unei lumi in care companiile, guvernul, candidatii politici sau organizatiile neguvernamentale ar livra singure informatiile catre public, prin intermediul internetului. Dar fara rolul de mediator al institutiilor media, ar fi sarcina fiecarui individ de a-si selecta si interpreta informatia pe care o considera necesara.

Cum se realizeaza gatekeeping-ul?

In procesul comunicarii dintre mass-media si public exista mai multe etape decat cele de receptare, prelucrare si livrare a informatiilor. O functie de o importanta deosebita este  aceea de filtrare a mesajelor care ajung „pe diferitele surse”.

Prin „Gatekeeping” intelegem procesul de controlare a fluxului de informatii care circulă în interiorul canalelor de comunicare. Funcţia de control este asigurată de gatekeepers localizati in puncte strategice, numite si porti. In cazul de fata, jurnalistii sunt cei care selecteaza, ierarhizeaza si transmit mai departe spre avizul editorului acele „fapte de presa” pe care le considera de interes public. Mai departe este responsabilitatea editorului de a „lăsa să treacă” doar acele  evenimente transformate in stiri care ar corespunde profilul publicatiei. Pe langa acest criteriu se mai adauga: politica editoriala, profilul audientei, spatiul disponibil sau costurile de productie.

Gatekeeping

In acest fel exista in permanenta un supervizor care nu permite ca „informatiile neverificate” sa ajunga la audienta. Din partea publicului presa primeste un feedback care  poate fi ilustrat prin simplul act de cumparare a unui abonament la o publicatie sau urmarirea unui buletin de stiri la radio ori TV. Intr-o oarecare masura publicul poate poate face si el parte din procesul de gatekeeping, prin obisnuinta sa de a selecta doar acele stiri care-l intereseaza.

In functie de calitatea gatekeeping-ului practicat, un trust media isi poate fideliza sau nu publicul. Critici li s-au adus in special mijloacelor de comunicare online care nu aveau un sistem de verificare, analizare, si sortare pus bine la punct. Permanenta actualizare a evenimentelor avea si puncte slabe.

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Discussion

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Cronica unei reciclari anuntate a printului « Tehnici mediatice - November 26, 2011

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: