//
cititi...
Relaţii publice online

PR online sau PR offline? That’s the question

Odata cu aparitia Internetului multe lucruri s-au schimbat, unele noi au aparut, in timp ce altele au disparut. Mult timp s-a vorbit despre disparitia completa a mass mediei traditionale si aparitia new media, care va scrie o noua pagina in evolutia omenirii. In realitate au reusit sa convietuiasca amandoua intr-o continua adaptare amiabila. Acum este randul relatiilor publice sa treaca prin acelasi test, deorece o noua polemica s-a ivit: PR online vs. PR offline, care dintre ele va supravietui?

Intre o campanie de PR online si una offline exista cateva diferente care trebuie mentionate. Oamenii de afaceri s-au adaptat noilor tendinte de dispersare a informatiei si si-au orientat strategiile de marketing. Datorita impactului pe care PR-ul online il are asupra celui traditional, majoritatea organizatiilor trebuie sa se adapteze noilor transformari de pe piata(vezi aici).

Incapand cu anul 2009, tot mai multe agentii de PR si advertising din Romania si-au extins activitatea si in mediul virtual pentru ca aici isi gasesc majoritatea clientilor. “2009 a adus mai multa atentie si mai multe investitii in proiecte de online. Si noi am lucrat mult pe acest segment, atat de mult incat de curand am infiintat o pozitie dedicata pentru comunicarea online”, spune Bogdan Theodor Olteanu, head of PR division a Millenium Communications, una din cele mai mari agentii de PR locale cu afaceri de 3,8 mil. euro in 2008.

Offline PR se bazeaza pe canalele media devenite deja traditionale: print, radio, TV,si evenimente organizate. PR 2.0 include toate acestea, plus beneficiile imense oferite de Internet. Blogurile, forumurile si retelele de socializare, dar si recomandarile si primirea rapida a informatiilor prin abonarea la RSS feed, sunt cateva din noile aplicatii pe care un specialist in relatii publice trebuie sa le foloseasca pentru a-si promova organizatia pentru care lucreaza. Atat relatiile publice traditionale cat si cele online opereaza cu aceleasi instrumente, doar ca ele necesita o adaptare pentru mediul online, adaptare care poarta numele de optimizare.

Pitchingul a devenit mai usor de realizat decat in PR traditional deoarece Internetul iti ofera mai multi clienti decat in varianta clasica, in care specialistul in relatii publice se adresa doar jurnalistilor care reprezentau diferite publicatii print sau posturi radio si TV. Acum pitchingul se adreseaza bloggerilor si jurnalistilor din mediul online, lucru care diversifica mult aria de raspandire a produsului promovat. Dar aceasta facilitate are si cateva neajunsuri, iar primul este acela ca mesajul sau produsul campaniei de promovare poate fi modificat sau chiar distorsionat. In mass-media traditionala mesajul nu poate fi schimbat, decat in situatii exceptionale, pe cand in mediul online acest lucru se intampla mai des.

Cel mai mare avantaj este ca PR online e mai ieftin, dar nu atat de ieftin incat sa se renunte la cel traditional. Importanta relatiilor publice si valoarea care o reprezinta pentru majoritatea companiilor, cresc tot mai mult. Nu conteaza canalul, cineva tot va crea mesaje, logo-uri si slogane in continuare, se va ocupa de transmiterea acelui mesaj si se asigura ca a atins publicul tinta, atat in Pr online, cat si offline. Specialistii spun ca o strategie buna de PR trebuie sa includa ambele axe ale relatiilor publice .

 

 

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: