//
cititi...
Media tradiţionale

Citim, auzim, vedem, navigam – cu ce pret?

“Veni vidi vici” spunea, candva, Iulius Cezar, referindu-se, fara indoiala, la victoria impotriva regelui Pharnaces al II-lea. Astazi, expresia poate fi utilizata in scopul evidentierii determinarii de a face un lucru si a perseverentei. Un jurnalist curios si-ar pune urmatoarea problema: in conditiile in care ma hotarasc sa patrund si sa-mi activez spiritul critic de observatie (“Veni, vidi”) intr-una din formele media, cu scopul de a-i ramane fidel, care sunt castigurile/cuceririle (“Vici”) pe care le-as putea obtine?

 De-a lungul timpului, efectele consumului de mass media s-au schimbat odata cu aparitia unor noi si noi metode de “a fi la curent”. Generalizand, se poate sustine ca toate tipurile media, intr-o forma sau alta, au informatia impachetata in asa masura incat cititorului, ascultatorului, telespectatorului respectiv internautului ii e imposibil sa se impotriveasca modelarii ce rezulta din fascinarea sa. Raportandu-ne la aceasta magie pe care mass media, in general, o emana prin multitudinea de fatete, se poate face referire la Teoria Glontului, a lui Melvin Defleur care, interpretata, ar putea arata astfel: “ Tragatorul (emitatorul) încarca glontul (mesajul) în pusca (canalul de comunicare) si trage (transmite) în tinta (receptorul) care cade (primeste mesajul si este afectat de el) sau ramâne în picioare (nu receptioneaza mesajul)”. Aceasta nereceptionare a mesajului ar putea fi tratata ca reprezentand, de fapt, neintelegerea a ceea ce s-a vrut a fi transmis. Aceasta este, insa, o alta abordare a problemei.

Unul, poate, din efectele principale ale implicarii mass mediei in viata individului ar fi acela referitor la acutizarea dorintei acestuia de a nu ramane exterior a ceea ce se intampla; apare ideea de neizolare, ba chiar de integrare in cercuri mai mult sau mai putin potrivite siesi. Presat si influentat de informatia si opiniile pe care le intalneste mai mereu in jurul sau, individul devine dependent de ideea de a sustine parerea majoritara si de a fi „in tandem” cu „cei care hotarasc”. In acest sens, dependenta „se manifesta” si pe o alta directie: bombardat cu informatie (care, uneori, difera intr-un grad ridicat – facand referire la aceeasi stire, spre exemplu) din partea tuturor celor cinci canale, individul incepe sa-si doreasca sa afle cat mai multe pentru a avea parte de exclusivitate in transmiterea mai departe a informatiilor si pentru a demonstra cat de informat este; de fapt, acesta preia toate informatiile pe care le citeste/aude/vede si, neverificandu-le, le transmite, in modul sau, unei alte mase de indivizi care, la randul lor, repeta procesul. Intervine aici si problema receptarii.

 Un alt aspect din care trebuie privita aceasta problema este legat de modul in care se primeste informatia precum si de riscul la care individul se supune receptand-o; o stire radio legata de moartea tragica a unui pieton nu va avea acelasi impact ca informatia oferita pe canalul TV, unde, implicit apar imagini si unde riscul de soc in ceea ce-l priveste pe telespectator, creste. La fel se intampla si in cazul presa scrisa – internet.

Se intampla deseori sa intoarcem o pagina de ziar in timp ce ascultam Matinalul de dimineata si aruncam un ochi la stirile din prime-time stand langa laptopul deschis: in aceste conditii, sa nu ne mai miram ca pretul informatiei primite, pe care-l platim, este prea mare; si nu este nicio referire la curentul electric.

Efect final

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: