//
cititi...
Promovare virală

It came from the Internet

Pe internet, putine forumuri de discutie se bucura de faima si de notorietatea pe care imageboard-ul 4chan.org o are. Descris adesea ca o comunitate “lunatica, juvenila […] briianta, ridicola si alarmanta” ale carei materiale si creatii iti pot topi creierul,4chan a ajuns un exemplu puternic al impactului pe care comunitatea internetului o poate avea asupra promovarii diferitelor materiale de divertisment, de la desene animate, la filme, muzica, tehnologii, ajungand chiar la miscari culturale de proportii.


Originile siteului.

4chan a fost creatia unui student din New York, Christopher Poole (alias “moot”), care in 2003 a pus bazele unui imageboard (un forum dedicat postarii imaginilor) care avea ca tema discutiile despre benzile desenate si animatiile japoneze (anime-uri). Initial site-ul avea doar doua rubrici: “/a/ – Anime/General” si “/b/ – Anime/Random”. Ulterior, noi rubrici au fost create iar “b/-Anime/random” a fost redenumita simplu doar “/b”. In ordinea descrescatoare, cele mai populare au ajuns sa fie /b/ (Random), /v/ (Video games) si /a/ (Anime and Manga).

Notorietatea siteului s-a datorat, in special, datorita rubricii “/b” unde orice tip de discutie era permisa iar utilizatorii 4chan nu erau obligati sa se inregistreze cu un nume pentru a putea posta. Ei puteau fi identificati doar sub numele de “Anonymous” ceea ce a determinat o intelegere cum ca niciun material de pe 4chan nu este creat de un singur individ, ci el reprezinta creatia intreagii comunitati.

Pentru un vizitator nou, rubrica “/b”-random poate fi dificil de inteles, membrii acesteia si-au format numeroase “inside jokes” dar si un cod propriu: ei se identifica intre ei cu apelativele de “/b/tards” sau “fags” si “trolls”. Encyclopedia Dramatica a definit comunitatea “/b/” drept “the asshole of the internet.” Dar popularitatea uriasa a siteului, alaturi de anonimitatea de care se bucurau membrii ei, a dus la crearea de culturi uriase in spatele unor produse de divertisemnt care, in alte situatii, nu s-ar fi putut bucura de o popularizare atat de mare.

Internet meme: acest terment se refera la fraze, imagini sau videouri care ajung sa fie foarte populare pe internet si care se ranspandesc foarte rapid printre membrii comunitatii. Popularitatea acestora genereaza material nou care e destinat, in primul rand, sa amuze dar, in final, se poate ajunge la o forma de promovare virala foarte puternica.

Lolcats: termenul de “lolcats”,(asocierea unei imagini a unei pisici cu un text incorect scris pentru a genera umor) a aparut pe 4chan dupa ce in 2005 utilizatorii au numit sambata (Saturday) drept “Caturday” (ziua pisicilor intr-o traducere fortata) in care acestia postau poze cu pisici.

Rickrolling: aceasta gluma a aparut dupa ce administratorul siteului a decis sa foloseasca filtre care sa schimbe cuvantul “egg” in “duck”. Astfel, cuvantul “eggroll” a ajuns sa fie cunoscut drept “duckroll”. Gluma consta in trimiterea utilizatorilor catre un site unde acestia credeau ca aveau sa gasesca material relevant cautarilor acestora, dar, in final, erau intampinati doar de o rata pe roti. In 2007 gluma a ajuns si in domeniul video cand traficul urias generat pe site-ul echipei de productie a jocului “Grand Theft Auto 4” in urma postarii primului trailer al jocului a blocat site-ul. Un utilizator a postat pe YouTube un filmulet care parea sa fie trailerul jocului dar care nu era decat clipul video al melodiei “Never Gonna Give You Up” a lui Rick Astley din 1987. In urma glumelor repetate, clipul a ajuns foarte popular pe YouTube.

Chocolate Rain: Un alt exemplu de promovare virala a unui artist s-a produs si in cazul lui Tay Zonday si a melodiei acestuia “Chocolate Rain“. Dupa videoclipul postat pe YouTube a fost descoperit de membrii 4chan, acestia au incurajat comunitatea sa urmareasca piesa, popularizindu-l pe Tay Zanday. Replica acestuia “I move away from the mic to breathe in” a ajuns o gluma des utilizata pe internet.

My Little Pony: Friendship is Magic: un serial de animatie care a fost initial destinat unui public format din fete tinere, cu varsta maxima de 13-14 ani, a ajuns, datorita popularitatii desenului animat pe site-ului 4chan, unul dintre cele mai vizionate seriale pentru copii de astazi al caruit public este format, in mare parte, din adulti.

Minecraft: popularitatea uriasa a acestui joc mai mult decat simplist a fost generata, initial, si prin intermediul siteului 4chan si a rubricii de jocuri video. Pentru echipa de tineri programatori, publicitatea virala generata de aceasta comunitate a insemnat o explozie in vanzari. Jocul, care inainte de lansarea sa oficiala pe data de 18 noiembrie 2011, se afla doar intr-o faza de test, a fost cumparat de speste 4 milioane de jucatori, ajungand sa fie cel mai bine vandut joc creat de o echipa independenta.

Rickrolling

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: