//
cititi...
Jurnalism cetatenesc

Citizen journalism cu o clasa mai sus decit in Romania

Vin cu acest text aici ca o propunere de activitate pentru colegii mei de la jurnalism interesati de aspectele legate de imagine ale specializarii noastre. Cei interesati trebuie sa detina camere foto DSLR destul de performante daca vor sa isi vada fotografiile in BBC, The Huffington Post sau Reuters, iar cu aceasta ocazie pot cistiga si niste bani din aceasta activitate.

In Romania conceptul de “citizen journalism” este neteoretizat de specialistii de la facultatile de profil din tara si saracacios in manifestare. Nu exista o bibliografie nici vaga in acest sens, iar institutiile media au de asemenea o practica pestrita. Cel de fotojurnalism, la fel.

Singurele urme de manifestare ale genului se pot observa la televiziunile de stiri care obisnuiesc sa anunte la finalul unui jurnal posibilitatea trimiterii de catre telespectatori de imagini, filmulete luate cu telefonul mobil. „Martor ocular”, la Realitatea TV, iar la Antene, „Fii observator”. Si alte institutii media pot primi, in general, in mediul online materiale de la cititori, dar aportul lor la ceea ce inseamna productia editoriala este unul scazut.

BBC, are, spre exemplu, o organizare speciala pe departamente in care sint angajati oameni pregatiti special sa selecteze in functie de politica editoriala specifica materialele relevante. Acelsi lucru se intimpla si la Reuters, The NY Times, Washington Post sau The Guardian. Peter Horrocks de la BBC noteaza intr-un editorial din 2008, dupa asasinarea  lui Benazir Bhutto http://tinyurl.com/22ae52 problemele cu care s-au confruntat cei din redactiile BBC in sensul comunicarii cu consumatorii. De atunci s-au format, in mod organizat, acele departamente specializate in cadrul fiecarei mari ramuri a BBC (BBC Europe, BBC World, BBC Mid-East etc).

Front page, Demotix

Acum si propunerea de care vorbeam la inceput, ea se numeste Demotix.com. Este un portal de socializare intre fotojurnalisti din toata lumea. Acestia isi fac conturi personalizate, fac publice datele de contact si posteaza imagini de la evenimentele la care iau parte.

Acest site este monitorizat de catre angajatii departamentelor responsabile de continutul generat de consumatori. Utilizatorii acestui portal sint, deci, urmariti in functie de relevanta pe care o prezinta. Diferenta dintre ceea ce se practica la noi in tara si ceea ce fac utilizatorii Demotix o face faptul ca cei din urma sint platiti. Site-ul este un fel de Flickr dedicat celor care vor sa se specializeze si care au astfel deschidere catre ceea ce noi numim presa mare

.

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: