//
cititi...
Relaţii publice online

PR prin YouTube ?

Youtube (www.youtube.com), cel mai cunoscut si utilizat site de continut video din lume, poate sustine/ajuta activitati din foarte multe domenii prin volumul informatiilor pe care le poate furniza si prin numarul celor la care ajung aceste informatii, care poate fi foarte mare chiar din primele zile de existenta daca “apelam” putin la portofel. Poate, insa, Youtube sa ajute PR-istii sa-si duca la capat mai eficient si mai rapid misiunea?

Barack Obama, Hillary Clinton, John Edwards

Youtube a implementat in 2008 o sectiune numita YouChoose ’08, legata de campania electorala care urma sa se desfasoare in Statele Unite. Au fost selectate clipuri scurte de la 15 candidati la presedintia SUA. Asa cum stim, fiecare clip are alaturi detalii ca numarul de vizualizari sau data la care a fost incarcat. Cei mai vizualizati 3 candidati (si cei care au “rezistat” cel mai mult in sectiunea respectiva) au fost Hillary Clinton, John Edwards si Barack Obama. In mod surprinzator, numarul vizualizarilor de pe Youtube nu a fost covarsitor. Conform http://www.census.gov/prod/2006pubs/p20-556.pdf , numarul votantilor la campania din ’08 a fost de 126.000.000, in timp ce numarul celor cu drept de vot era de 197.000.000.

Toti cei trei candidati au folosit Youtube pentru a raspandi videoclipuri de la discursuri, conferinte sau alte evenimente relevante interesului fiecaruia. Totusi, Hillary Clinton este cea care a reusit sa “fructifice cel mai bine” acest mediu, obtinand cele mai multe vizualizari. Ea a stiut sa transforme campania electorala intr-una publicitara care sa fie pe placul celor mai multi dintre americanii care acceseaza frecvent Youtube-ul.

Militantii electorali au fost rapizi in a adapta Youtube-ul tacticilor lor, dar statisticile arata, cum spuneam, ca publicul nu ar fi tocmai pregatit pentru clipurile de campanie. Sunt foarte multe motive care explica numarul mic de vizualizari; pentru inceput, am putea spune ca videclipurile nu sunt chiar usor de gasit. Noua interfata Youtube, introdusa in urma cu ~2 saptamani, este mult simplificata si raspunde mai eficient cerintelor fiecaruia dar la momentul acela unui utilizator obisnuit nu-i era usor sa gaseasca materialele candidatilor. Un alt motiv ar putea fi faptul ca Youtube, in esenta, este inca un mediu nou, netestat si nepopularizat, in care majoritatea oamenilor nu au foarte mare incredere, in special categoria de public interesata cel mai mult de campania electorala (cei de varsta a 2-a). In continuarea acestui aspect, efectul este valabil si invers, adica pe Youtube sunt prezenti, in general, tinerii, care  nu arata un interes iesit din comun pentru campania electorala si pentru tot ce inseamna politica si care, chiar daca au dat peste unul sau mai multe materiale video ale candidatilor, nu l-au accesat. Un motiv final ar fi ca Youtube nu este tocmai locul potrivit pentru a face campanie electorala. Cele mai multe clipuri incarcate aici sunt de divertisment, comice, de relaxare etc.

In alta ordine de idei, Youtube e un mod genial de a promova teorii, ganduri, idei, atata timp cat acestea nu sunt politice. Youtube e gandit in asa fel incat clipurile bune se raspandesc fulgerator datorita optiunii de “share” pe celelalte retele, insa fenomenul politic s-a dovedit a fi impracticabil acolo. Orice practician PR creativ poate scrie istorie cu ajutorul Youtube-ului daca elaboreaza un clip original, cat mai in afara sferei politice. Va deveni viral fara sa-si dea seama.

Surse:

http://www.megaessays.com

www.prismjournal.org

http://www.theprcoach.com/

www.online-pr.com

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: