//
cititi...
Media tradiţionale

Medalia de aur, ziarelor de scandal (?)

Auzim mai mereu, in ultima vreme, de deprofesionalizare(a) jurnalistica, notiune bazata pe lipsa de implicare a jurnalistilor in munca pe care ar trebui sa o depuna in vederea obtinerii unor informatii utile publicului, lipsa care se soldeaza, totusi, cu o semnatura personala la finalul articolului, materialului, etc. Informatii facute publice nu mai trec prin filtrul propriu, ci sunt preluate direct de pe Agentii sau din comunicatele de presa. Munca de teren a ajuns doar o amintire si va deveni, eventual, un mod de a face miscare dupa o perioada de hibernare, dar nimic mai mult.

Lideri de piata (sau nu?)

Diferenta dintre ziarele recunoscute drept “de calitate” si ziarele de scandal, respectiv tabloidele, este aceea ca cele din urma au ajuns sa aiba o mai buna documentare si sa produca o informatie mult mai utila decat ziarele “serioase”. Pentru ca nu au concurenta, pentru ca un scandal dintr-un tabloid nu va fi vanat de un jurnalist al Romaniei Libere si pentru ca audienta este principalul factor de decizie in ceea ce priveste “calitatea”, se va ajunge ca jurnalistul ziarului de scandal sa fie considerat bun in meseria sa, comparativ cu reprezentantii ziarelor “de calitate”; bineinteles ca facem referire la modul de documentare si la cum sunt prelucrate informatiile, nicidecum la calitatea subiectelor.
Criza, este, de asemenea, un factor care aduce ziarele de scandal in prim plan: acestea au tirajele crescute datorita pretului pe care il au in comparatie cu celelalte publicatii, lumea fiind nevoita, datorita scaderii salariilor, pensiilor si a altor forme de venit, sa cumpere produsele care au ramas la cel mai accesibil pret. Ulterior, populatia realizeaza ca informatiile oferite de catre acestea sunt mult mai lejere decat problemele legate de politicieni, de cat de greu le este romanilor sau de cat de multe crime s-au petrecut anul acesta in comparatie aceeasi perioada a anului trecut.
Imagistica ziarelor de scandal reprezinta, de fapt, sarea si piperul succesului reprezentantilor. Populatia nu retine mult scris (ba s-ar spune ca, mai degraba, retine din ceea ce aude decat din ceea ce vede “literalizat”) caci memoria vizuala imagistica e mult mai pregnanta. O imagine, face, intr-adevar, cat o mie de cuvinte, iar dintre un ziar in care primeaza un titlu senzational si unul in care o imagine ce acopera aproape intreaga pagina taie rasuflarea, titlul ar fi citit dupa ce imaginea ar fi in detaliu analizata.
Lumea cere. Presa ofera. Lumea primeste. Presa este atacata. De catre cine? Tot de catre lumea care a cerut. Ne invartim intr-un cerc in care nu se observa nicio placuta de “EXIT” si in care nimeni nu isi asuma raspunderea pentru solicitari sau pentru rezultate, insa toti vor dreptate. Ziarele de scandal sunt criticate, renegate, improscate cu noroi si, totusi, potrivit cercetarilor, nu sunt departe de a deveni lideri de piata (general, vorbind). Subiecte vor exista mereu. Public receptiv? Ramane de vazut.

Sursa foto: http://www.reportervirtual.ro

Advertisements

Discussion

2 thoughts on “Medalia de aur, ziarelor de scandal (?)

  1. ai copiat de undeva articolul sau e scris de tine?

    Posted by ioan remus span | June 25, 2013, 5:56 pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: