//
cititi...
Media tradiţionale

Serial: „Cultura ziarelor în SUA”

Episodul II – Contextul istoric

Pentru a înțelege bine fenomenul de culturalizare a ziarelor în Statele Unite și pentru a putea analiza stadiul actual în care acesta se află, este benefic să facem o trecere prin istorie. Mai exact, este nevoie de răspunsul la întrebările: cînd a început totul? În ce context? și Cum s-a desfășurat?

Cînd a început totul?
Walter Fox, jurnalist american, oferă în articolul „The daily newspaper and urban popular culture” o privire retrospectivă asupra perioadei de naștere a fenomenului. El spune că anii 1800-1900 sînt reprezentativi pentru mass-media americană din mai multe motive.

”În primul rînd, perioada este semnificativă nu doar pentru ce se întîmplă în jurnalism, ci și pentru societate în general. Industrializarea și urbanizarea – două dintre cele mai puternice forțe sociale ale anilor 1800 – au atins apogeul deceniilor din acel secol”

Inovațiile tehnologice din acea perioadă, îndeosebi apariția Lynotipe-ului din anul 1886, au eliminat o bună parte din timpul de care era nevoie înainte pentru a „tipări”. Un an mai tîrziu sînt introduse imaginile pe produsele tipografice, astfel că de atunci fotografiile devin parte integrantă a articolelor de ziar.

Lynotipe

Pînă în 1900, „o galaxie de realizări tehnologice au oferit presei zilnice nu doar o capacitate de producție nemaiîntîlnită ci și o uimitoare putere asupra conștiinței cititorilor – lucru exploatat foarte puțin pînă atunci”, adaugă Walter Fox în articolul său.
Sigur că această creștere tehnologică nu ar fi avut același efect dacă dacă nu ar fi existat o audiență dispusă să accpte aceste schimbări. Și astfel vine întrebarea:

Cum s-a desfășurat?
Coincidență sau nu, industrializarea procesului de tipărire a coincis cu urbanizarea în statele americane. Fenomenul de imigrare din statele europene în cele din America a fost pregnant în acea perioadă, astfel încît, „între anii 1800-1900, numărul orașelor americane cu 8.000 sau mai mulți locuitori s-a dublat și cifra totală a populației din centrele urbane a crescut de la 11 la 25 de milioane”, după cum spune Fox.

America a devenit un fel de refugiu pentru oameni de diferite naționalități, religii, obiceiuri și tradiții. Așadar, urbanizarea a oferit presei zilnice din acea perioadă un nou tip de cititor; unul a cărui poziție precară în societate îl transformă într-un dependent de media pentru a își asigura un minimum de informație.
Deși dimensiunea audienței veritabile este un factor evident în evaluarea influenței mass-media, un alt instrument de măsurare a puterei acesteia, aparent mai puțin important, este gradul de dependență a audienței de informațiile oferite. Dar aceasta o vom vedea în următorul articol.

Advertisements

About Cristina Babii

Words are my super-power, writing them down can save the world. Just kidding.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: