//
cititi...
SEO

SEO – un aliat de nadejde al jurnalismului online

Evolutia Internetului si a noilor tehnologii a determinat nu doar schimbarea obiceiurilor de consum ale utilizatorilor de Internet, printre care si consumatori de media, ci si a modului in care institutiile media isi construiesc si isi gestioneaza prezenta online.

In acest context, a fi un competitor redutabil si a avea o prezenta online bine pusa la punct si adaptata atat cerintelor pe care spatiul virtual le impune, cat si cerintelor publicului pe care il vizezi, devin conditii obligatorii pentru succes. Acelasi lucru este valabil si in cazul institutiilor media, care pentru a-si forma o imagine pozitiva si populara si pentru a “supravietui” au nevoie de audiente, asadar trebuie sa ofere unui public cat mai extins informatii pe care acesta sa le caute si sa se asigure ca acestea ajung la el inaintea celor furnizate de competitori.

In tot acest lant al slabiciunilor tacticile SEO (optimizarea pentru motoarele de cautare) si cele SMO (optimizarea pentru retelele sociale) joaca un rol esential.

Principalele schimbari pe care SEO le impune in jurnalismul online, in special in cazul site-urilor de stiri si al revistelor online sunt legate de:

  • Modul in care site-urile sunt structurate. Astfel, pentru a avea succes acestea trebuie sa fie in primul rand user friendly – paginile sa fie usor “navigabile”, iar continutul sa fie bine structurat, astfel incat utilizatorul sa poate accesa intr-un timp cat mai scurt informatia care il intereseaza. De asemenea, o buna categorisire a continutului informational in meniuri usor de inteles si folosit de catre utilizatori va garanta, de asemenea, atingerea unui public mai mare.
  • Structurarea articolului – pe langa faptul ca trebuie sa fie adaptat cerintelor mediului online (sa fie aliniat la stanga, sa contina cuvinte boldite, sa fie “aerisit” prin intertitluri, sa contina hyperlink-uri), acesta trebuie sa fie “incarcat” de cuvinte-cheie (de preferat boldite si acestea) care sa ii ofere cititorului posibilitatea de a face un rzumat al textului numai aruncand o privire pe diagonala, iar motoarelor de cautare sa le dea indicii exacte despre continutul informational postat.

  • Modul in care informatia este “codata”. In acest sens, tag-urile adaugate fiecarui articol au rolul de a categorisi informatia in functie de cuvinte-cheie – creand practic o baza de date pentru cititori pentru anumite subiecte care il pot interesa – si in acelasi timp au rolul de a descrie motoarelor de cautare succint, dar semnificativ, continutul informational adaugat. Un exemplu deosebit de important in acest sens este relevanta informatiei pentru agregatorii de continut precum Google News sau Yahoo News. Acestia vor prelua si vor da mai departe numai stirile care au un continut valoros si relevant, ceea ce inseamna publicitate masiva si gratuita.
  • Felul in care informatiile ii sunt livrate cititorului. De exemplu, in cazul unui site adaptat rigorilor pe care le presupune o optimizare corecta, la o simpla cautare a unui cititor a unor cuvinte-cheie precum “sectiune (ex. sport) ziar (gsp)”, primul rezultat pe care acesta ar trebui sa il gaseasca ar fi sectiunea respectiva, descrisa sintetic prin intermediul unor cuvinte-cheie care sa ii spuna cititorului clar ce urmeaza sa gaseasca exact in categoria respectiva. Acest lucru este posibil prin folosirea acelei meta-description, despre care am amintit si in articolele anterioare.
  • “Layout-ul” paginilor. Modul in care un articol este asezat in pagina conteaza la fel de mult in mediul online, pe cat conteaza si in presa scrisa. Folosite corespunzator, tacticile SEO au rolul de a influenta pozitiv si acest aspect, prin simplul fapt ca presupun o structura clara si usor accesibila cititorilor, un continut unic si intersant si o accentuare a informatiei esentiale, prin cuvintele-cheie.

In ceea ce priveste schimbarile impuse de Social Media Optimization, acesta sunt mult mai vizibile si se refera in principal la modul cum institutiile media au inteles importanta pe care o comporta prezenta pe platformele sociale. De la simplul fapt de a avea un cont, pana la a folosi fiecare retea sociala conform specificului ei, optimizarea pentru retelele sociale joaca un dublu rol pentru popularitatea si relevanta institutiilor media in perceptia publicului.

  • In primul rand, informatia ajunge la un public mult mai extins, intr-un timp mult mai scurt, iar cititorii au posibilitatea de a o accesa in functie de retelele sociale pe care obisnuieste sa le foloseasca, fara sa fie constrans sa acceseze neaparat site-ul respectivei publicatii. Astfel, in timp ce SEO face continutul sa fie cunoscut, SMO il face “celebru”.
  • Prezenta activa si constanta a organizatiilor media in social media le asigura acestora nu doar promovarea continutului informational, ci si o promovare cu costuri reduse a brandului in sine. Mai mult decat atat, le asigura acestora un avantaj in plus sau cel putin o pozitie de egalitate in raport cu principalii competitori.

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: