//
cititi...
Tehnologii noi de comunicare

Impactul noilor tehnologii asupra jurnalismului

Cu siguranţă noile tehnologii de comunicare au un impact foarte mare asupra jurnalismului. Se pare că tot ce mişcă pe piaţa noii tehnologii, produce mişcări şi pe piaţa media. Deja este “învechit” să vorbim despre dezvoltarea internetului, ca prim pas dar, este primul pas, aşa că începem cu începutul.

Odată, demult (am spune dacă ne-am măsura viaţa în ritmul cu care se dezvolta tehnologia) a apărut un concurent nedemn de luat în seamă pentru ceea ce era presa de atunci. Prinţul şi audio- vizualul îşi împărţeau în linişte supremaţia. Apariţia presei pe mediul online a afectat în primul rând presa scrisă. S-a spus, se spune şi cine ştie ce-o să se mai spună despre online şi prinţ. Cert este ca toate lumea, cel puţin la prima vedere tinde să creadă că primul îl va înlocui încet încet pe al doilea, asta dacă, spun alţii, prinţul nu se va adapta noilor cerinţe.

Lăsând acum la o parte internetul, “fumat” cum ar spune cineva, trecem la gadgeturile dezvoltate de companii. Nu ştiu dacă toate acestea afectează neapărat jurnalismul. Un Samsung Galaxy SII, de exemplu, îţi va oferi o uluitoare accesibilitate la postul tău tv favorit, la site-ul tău preferat, la radioul ce-ţi face ziua mai bună sau la publicaţia ce te informează. Asta dacă, revin, nu se poate altfel, conţinutul este adaptat pentru mediul online. Dar cine vrea să fie “în priză” tot timpul cu realitatea (oricare şi oricum ar fi ea) are nevoie de-un gadget de acest tip.

Dar dincolo de acest aspect, frumos e drept, se pare că tehnologia mai şi dă în cap jurnalismului. În 1996, John Birt, fost director general al BBC afirma:” The impact [of new technology] will be seismic. The digital age will be marked not by openness and diversity but by dominance”

Şi oricât aş vrea nu pot să nu particularizez şi să nu mă mir de cât de bine reflectantă realitatea din România ceea ce a zis nenea ăsta. Într- adevăr, dezvoltarea tehnologiei pare să fie un blestem pentru sectorul public media de la noi. Tehnologia costa iar sectorul public nu are bani să-l achiziţioneze. Mai mult, se pare că nu prea mai are nici personal (de un anumit nivel, desigur) care să manevreze tot. Sectorul privat pare să prospere însă în această privinţă, trusturile fiind soluţia aleasă de moguli (nu mă pot gândi la media private fără să nu mă gândesc la moguli). De aici puteam trace foarte uşor concluziile. Automat, acea televiziune sau radio deţinută de mogul va sluji interesele lui mai presus decât cele ale publicului larg. Va dispărea deschiderea şi diversitatea, publicul ţintă (hai să-l numim aşa) consumând ceea ce îi se oferă.

Accesul tuturor la tehnologia se pare că va schimba cu totul fata jurnalismului, indiferent că vorbim de online sau de jurnalism tradiţional. Tinde să apară aşa numitul “jurnalism cetăţenesc”. Conforma acestui model, orice… cetăţean poate fi implicat direct în crearea de material, trimiţând material video, diferite înregistrări postând diverse informaţii pe site-uri, forumuri, etc. Atunci care va mai fi rolul celor ce pierd 3-5 ani din viaţa într-o instituţie de învăţământ. Poate că cetăţenii, în mila lor, le vor oferi un rol de supervizor celor ce s-ar simţi nedreptăţiţi atunci, un fel de “lasă-mă ca să te las.”

 

 

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: