//
cititi...
Media tradiţionale

Serial: „Cultura ziarelor în SUA”

Episodul III – Care cultură?

Grunther Barth, în cartea sa „City People: „The Rise of Modern City Culture in Nineteenth Century America”, prezintă noul rol al ziarelor ca fiind acela de a ajuta populația să înțeleagă noul fenomen care punea stăpînire pe lumea americană, acela de „diversitate”. Presa acoperea acum tot ceea ce se întîmpla în orașul modern, fapt care a fost foarte bine primit de marea masă. Ba mai mult, în calitatea sa de „informator” al populației, presa a convins oamenii să îmbrățișeze ideea că în viețile lor se poate întîmpla orice, oricînd.
Această atitudine a presei a făcut ca articolele apărute să capete credibilitate și le-a oferit o altă însemnătate, aceea de „lecții despre cum să faci față cu brio greutăților vieții”, a devenit un sfătuitor.
Practic, „mass-media” s-a născut, după cum sugerează Barth, în momentul în care presa a devenit un fel de „traducător” al experiențelor pe care oamenii le trăiau. Pentru că cititorii vedeau în ziare un mod de a-și extinde propriile experiențe și informații, ba mai mult, un substitut al acestora. Ei bine, atunci cînd jurnaliști precum Joseph Pulitzer (New York) au remarcat acest fenomen și au început să creeze ziare pentru a răspunde cererii, „mass media” s-a născut.
Noua cultură în America avea să fie cultura urbană care se va impune prin circulația mass-mediei (a ziarelor, în principal) într-o civilizație care a pierdut contactul cu propriile tradiții.

„Sunday World” – rețeta pentru „Urban journalism”

Reclama Coca-Cola din 1924

Formula pentru acest nou „jurnalism urban” a fost creat de Pulitzer după ce a preluat „New York World” în 1883. El a combinat aspectul exterior al știrilor bune cu doze puternice de senzațional și materiale de interes uman cu munca de artă pentru a crea un „ambalaj” atrăgător pentru noua populație a orașului. Însă oricît de amețitor ni s-ar părea acest „tot” creat de Pulitzer, „Sunday World” a fost în realitate cel care a oferit cititorilor, în 1900, cea mai surprinzătoare demonstrație a înclinației mass-media înspre a corecta cultura populară. Acest ziar a oferit locuitorilor orașelor un ghid complet despre viața în centrele urbane. Pe lîngă știri (care ocupau un mic spațiu din conținutul editorial), ziarul oferea un ghid complet de etichetă și comportament în public, sfaturi legate de modă, rețete culinare, jocuri – pe scurt, toate informațiile care în societățile dinainte erau oferite de familie și comunitate.
Deloc de neglijat este și puterea imaginilor care a crescut odată cu apariția mesajelor publicitare. Ceea ce a început ca o simplă tehnică de marketing, s-a extins rapid de la imagini cu produse la reprezentări vizuale ale situațiilor în care era nevoie de acel produs sau, chiar mai mult, erau indispensabile.
Nici domeniul teatrului nu a fost neglijat de ziarele vremii. Succesul pe care l-a înregistrat teatrul Broadway la început de secol XX este comentat și de presă printr-o armată de cronici care certificau puterea acesteia. Putere de care a profitat, indiscutabil, pînă în 1920, cînd a trebuit să o împartă cu radioul, respectiv 1950, cînd a apărut televiziunea. Moment în care procentul americanilor care citeau ziare a început să scadă.

Doar „tradiția” mai citește ziare în SUA

Un articol de pe site-ul comunicarepr.ro spune că mai multe publicații cu tradiție din America s-au închis în ultimii ani. „The Christian Science Monitor și Seattle Post-Intelligencer au renunțat să mai publice ediția tipărită în 2009, împreună cu peste 100 de alte ziare americane, care fie s-au mutat online, fie și-au închis porțile definitiv”, arată articolul.
Singurii americani care preferă încă ziarele săptămînale tipărite sînt cei de religie catolică, după cum relevă un sondaj făcut de Centrul pentru Cercetări Aplicate în Apostolat (CARA) ), cu sediul la Universitatea Georgetown. Potrivit CARA, „un număr estimativ de 14,8 milioane de adulţi din SUA citesc cu regularitate ziarele şi revistele lor diecezane tipărite. Situaţia nu s-a schimbat mult faţă de studiul anterior, făcut în urmă cu şase ani”.

Iată, așadar, întorsătura pe care a luat-o situația actuală a ziarelor din SUA și ce a mai rămas din cultul cititului. Ne-am întors tot la tradiție, tot la oamenii care citesc din plăcere, din obișnuință, din dragoste pentru conservatorism și nu pentru senzațional sau nou.
Pentru o încheiere într-o notă oarecum mai optimistă, vă las cu articol despre cum arată viitorul ziarelor, cel puțin în America.

Advertisements

About Cristina Babii

Words are my super-power, writing them down can save the world. Just kidding.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: