//
cititi...
Relaţii publice online

Cum influențrază tehnologia PR-ul

De la Twitter la mash-up media, noile tehnologii au implicaţii majore pentru relaţiile publice. Indiferent de forma în care apar (bloguri, podcasturi sau videoclipuri pe Youtube), Internetul şi reteaua World Wide Web au transformat modurile în care publicurile au acces la informaţie. Rolul tradiţional al gatekeeperilor mediatici este în continuă schimbare. Mai mult decât atât, un spectru larg de tehnologii, de la sateliţi, până la telefoane mobile şi video-comunicate de presă au devenit instrumente standard care continuă să influenţeze practicile şi politicile de relaţii publice.

Impactul şi implicaţiile acestor tehnologii în sfera relaţiilor publice sunt analizate în patru mari secţiuni. În primul rând se va analiza impactul tehnologiei asupra modului în care practicienii de relaţii publice îşi practică meseria. În al doilea rând se vor examina implicaţiile tehnologiei asupra conţinutului şi mesajelor dezvoltate şi transmise prin intermediul practicilor de relaţii publice. În al treilea rând, vor fi evaluate implicaţiile tehnologiei asupra structurii organizaţionale, a culturii şi a managementului. Nu în ultimul rând va fi analizat impactul tehnologiei asupra relaţiilor dintre organizaţii şi publicurile lor
Nota bene! Chiar dacă pentru organizarea acestei analize s-a folosit o schemă în patru părţi, aceste patru teme nu se exclud reciproc. De fapt, multe dintre tehnologiile evaluate aici au implicaţii în două sau mai multe dintre acele arii. Mai mult decât atât, majoritatea lucrărilor de cercetare despre tehnologie nu specifică implicaţiile acestor media noi în relaţii publice. Prin urmare, în acest articol a fost necesară elaborarea unei scheme conceptuale care să evidenţieze implicaţiile posibile pentru relaţiile publice.

De asemenea, acest articol priveşte domeniul relaţiilor publice dintr-o perspectivă mai largă, incluzând mai mult decât simplul segment al relaţiilor cu media. Deşi multe dintre tehnologiile analizate aici sunt legate în principiu de zona relaţiilor cu media, consecinţele noilor media se extind pe o sferă mult mai mare, până la relaţiile dintre organizaţie şi publicurile sale şi chiar până la utilizarea strategică a tehnologiilor digitale în cadrul acestor relaţii.

În funcţie de acest tip de analiză, sunt făcute o serie de recomandări pentru profesioniştii din domeniu şi se trasează o agendă a cercetărilor în scopul viitoarelor investigaţii asupra tehnologiilor şi impactului lor asupra profesiei de relaţii publice. Este oferită de asemenea şi o bibliografie.

Reţelele sociale

Reţelele sociale, precum MySpace, şi site-urile cu un conţinut video, precum YouTube, au de asemenea implicaţii supra relaţiilor publice. Din moment ce milioane de utilizatori îşi petrec din ce în ce mai mult timp utilizând astfel de site-uri, aceste medii online devin din ce în ce mai relevante pentru strategiile comunicaţionale ale organizaţiilor. Totuşi, modul în care se poate comunica pe astfel de site-uri, în condiţiile în care regulile sociale şi culturale sunt chiar mai puternice decât cele legale, rămâne o problemă. În acelaşi timp, consumatorii sunt imputerniciţi de tehnologiile digitale să-şi exprime opiniile mult mai puternic prin intermediul site-urilor sociale, inclusiv creându-şi şi postându-şi propriile videoclipuri sau comentând împortivă practicilor organizaţionale pe care le consideră incorecte. Pentru multe organizaţii devine o adevărată provocare să răspunda eficient unor astfel de atacuri. Transparenţa, reacţia imediată şi claritatea reprezintă elemente cheie în acest proces.

După cum indică acest raport, cercetarea ne poate dezvălui multe privind modul în care tehnologia influenţează practică relaţiilor publice. Cu toate acestea, mai sunt de făcut multe descoperiri în această privinţă. Urmează 10 întrebări sau probleme de studiat în contextul  relaţiilor publice şi al noilor tehnologii.

1.    Care sunt consecinţele neintenţionate ale tehnologiei asupra practicii de relaţii publice?
2.    Care sunt cele mai eficiente metode de a construi mesaje pentru noile media şi noul mediu digital?
3.    Care sunt cele mai importante considerente etice privind utilizarea noilor tehnologii în relaţiile publice?
4.    Cum poate fi creată o comunicare interactivă cu membrii publicurilor?
5.    Ce probleme teoretice apar pentru relaţiile publice în acest nou mediu al new media?
6.    Cum s-a schimbat echilibrul de putere între organizaţii şi publicurile lor în această nouă eră digitală?
7.    Cum pot sistemele computerizate să fie utilizate mai eficient pentru a urmări acoperirea în media şi opinia publică?
8.    Care sunt implicaţiile acestui mediu tehnologic în continuă schimbare pentru procesele de agenda setting?
9.    Care sunt implicaţiile mediilor din realitatea virtuală, precum Second Life, pentru relaţiile publice?
10.    Care sunt implicaţiile retelelor de socializare online pentru relaţiile publice?

John V. Pavlik: Professor, Department of Journalism and Media Studies, School of Communication, Information and Library Studies, Rutgers University (2002-present). Traducere şi adaptare: Adina Tudor, Forum for International Communications.

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: