//
cititi...
Media tradiţionale

Cum a influențat media tradiționale comunicarea politică?

Media tradiționale și-a făcut apariția în forță în societate.  Și-a luat rolul de formator de opinie și de  portavoce a poporului sau a patra putere în stat, așa cum ne place uneori să îi spunem.

Presa scrisă, radiourile, televiziunile prin mjiloacele lor specifice ne-au comunicat ceva: știri, reportaje, interviuri, anchete și…discursuri politice. În acest context, mass media are rolul de a difuza informații despre problemele politice atât de dese în România precum și de a se  implica în comunicarea politică.

În ciuda așa zisei „dictaturi ale lui Traian Băsescu”, trăim totuși într-o societate democratică  în care mass media are dreptul la liberă exprimare. Ea trebuie să dezvăluie abuzurile în exercitarea autorității de stat și să asigure ușurarea dezbaterilor privitoare la buna funcționare a guvernării prin influențarea comunicării politice.

Capul lui Moțoc vrem!

Visăm la societăți ideale de fiecare dată când protestăm și strigăm dintr-un cor bisericesc „capul lui Moțoc vrem!”. Pentru că poporul este obișnuit cu discursurile politicienilor fără impact, așteaptă interpretarea de către mass media a vieții politice. Mass media formează opinia publică care o „înmagazinează” și o trimite publicului. Într-o perioadă de nehotărâre, media poate să mai echilibreze lucrurile pentru a mai opri mișcările oamenilor cu glugi cu note de violență.

Politica depinde de mass media. Actorii politici cu ajutorul mass mediei își crează o imagine și formează o opinie publică pentru a atrage cât mai mulți simpatizanți. De multe ori politicienii au mare grijă cum își formulează discursurile avînd în vedere că vor fi atacați de către mass media la fiecare gafă . Este destul de greu ca politicienii fără mass media să atragă un public cât mai mare în cazul alegerilor electorale.(Conform studiului realizat de către CNA și Centrul de Sociologie Urbană şi Regională din 2007 arată că oamenii se informează cel mai des prin intermediul televiziunii, cele mai vizionate fiind ştirile: 70%. Iar în cadrul știrilor cei mai mulţi oamenii sunt interesaţi de informaţiile politice: 28%). Informația dată publicului vine de la politician trecută prin filtrele mass mediei care reprezintă „opinia publică”.

Media tradiționale a creat o agenda publică în care totalitatea evenimentelor sunt filtrate și trasmise într-o formă stabilită de media, publicului. Conștient publicul și politicienii se lasă influențați de întrebările adresate de jurnaliști care le pot schimba radical sensul discursurilor, „orice am face nu putem să nu comunicăm” (Paul Watzlawick)

Sursa: mediafax.ro

Este un mod destul de evident intervenția mass mediei în activitățile politice.
Ele sunt necesare deoarece primim doar informațiile importante iar cele inutile din subsolul politicii românești sunt ferite de urechile publicului. Uneori media este atacată de politiceni că se implică exagerat în teritoriul lor dar partea pozitivă pe care ei nu o observă este aceea că, în situația actuală a României dacă nu ar exista această influență la nivelul comunicării politice a mediei, ar fi o bătălie în câmp deschis între poporul român și oamenii politici.

Conform lui David Weaver, „ştirile prezentate de mass-media au rolul crucial de a determina  importanţa publică a subiectelor puse în discuţie”.

Cum a influențat comunicarea politică? Prin schimbarea modului de conducere și prin eliminarea monopolului cu care eram obișnuiți dintr-o perioadă comunistă în care comunicarea era atît de personalizată că nu se mai vedeau adevăratele idei, valori și simboluri.

Puterea cuvântului stă la baza mass mediei și a comunicării politice. Fiecare are o importanță mai mare sau mai mică. În prezent mass media a câștigat o bătălie împotriva politicii. Așa cum am spus într-unul din articole, dovezile minore (opiniile presei față de sistemul politic) transformate într-un caz important poate schimba cursul istoriei (comunicarea politică). Atunci democrația funcționează bine.

Surse text:

Mass media și politica

Comunicarea politică în România

ARTICOLE DE ACELAȘI AUTOR:

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: